ПМ-21 хімія 19.10.22
19.10.2022
ПРАКТИЧНА РОБОТА №3
Кількість годин : 2 год.
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ЗАДАЧ. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ У РАЗІ НАЯВНОСТІ ДОМІШОК У РЕАГЕНТАХ.
Мета: навчитись вирішувати експериментальні завдання, встановлювати генетичні зв¢язки між оксигеновмісними органічними сполуками, розпізнавати такі сполуки, розв¢язувати розрахункові задачі у разі наявності домішок у реагентах.
Реактиви та обладнання: глюкоза, крохмаль, сахароза, розчини етанолу, гліцеролу, глюкози, натрій гідроксиду, купрум(ІІ) сульфату, спиртовий розчин йоду (йодна настоянка), універсальні індикаторні папірці, дистильована вода, необхідне обладнання.
Зауважте!
1. Для виконання дослідів не обов¢язково використовувати усю кількість виданого Вам реактиву - досить узяти невелику порцію.
2. Перед виконанням кожного досліду спершу слід вирішити (теоретично обґрунтувати), які хімічні реакції потрібно здійснити, а вже потім - які хімічні реактиви для цього знадобляться*.
3. Слід пам¢ятати умови перебігу хімічної реакції.
4. При проведенні дослідів дотримуйтесь вимог з техніки безпеки.
5. Ваші дії, спостереження, висновки, хімічні рівняння запишіть у таблицю:
Послідовність дій | Спостереження | Висновок |
Завдання 1... | ||
Хімічні рівняння: | ||
… | … | … |
Практична частина.
! Кожне завдання – 2 бали
Завдання 1. У трьох пронумерованих пробірках містяться водні розчини: а) етанолу; б) гліцеролу; в) глюкози. Експериментально встановіть уміст кожної пробірки. Заповніть таблицю.
Завдання 2. У трьох пронумерованих пробірках містяться а) крохмаль; б) сахароза; в) глюкоза. Експериментально встановіть уміст кожної пробірки. Заповніть таблицю.
Завдання 3. Напишіть рівняння реакцій, за якими можна здійснити такі перетворення:
сахароза ® глюкоза ® етанол ® етаналь ® етанова кислота
Кількісні розрахунки хімічних перетворень за участю речовин, які містять домішки, здійснюють у два етапи. Спочатку обчислюють масу, об’єм або кількість речовини реагенту без домішок, а потім, за рівнянням реакції, — масу, об’єм або кількість речовини продукту.
! Кожна задача – 1 бал
Задача 1. Яку максимальну масу етанолу можна добути з етену об’ємом 15 л (н. у.), якщо цей вуглеводень містить 8 % етану?
Задача 2. При дегідратації 20г пропан_1_олу, що містив домішку води, отримали 6 л вуглеводню (н. у.). Обчисліть масову частку води у спирті.
Задача 3. Чи містив фенол помітну кількість домішок, якщо для реакції з натрієм було взято 24 г фенолу, а добуто 28 г феноляту?
Задача 4. Яку максимальну масу ацетилену можна добути з 30 г кальцій карбіду, що містить 12 % домішок?
Задача 5. Який об’єм водню за нормальних умов виділиться під час взаємодії 3 г літію з достатньою кількістю мурашиної кислоти, якщо масова частка домішок у металі становить 3 %?
Задача 6. Обчисліть масову частку домішок в етені, якщо для реакції з бромом було взято 4 г цього газу, а прореагувало 20 г брому.
Висновок.
*Для розпізнавання оксигеновмісних органічних сполук Ви можете скористатися відомостями, поданими в таблиці 1.
Таблиця 1 - Якісні реакції на деякі органічні сполуки
Назва або тип сполуки | Реагент, умови перебігу реакції | Зовнішній ефект |
Алкен, алкін | Бромна вода | Знебарвлення бурого розчину |
Водний розчин KМnO4
| Знебарвлення фіалкового розчину й утворення бурого осаду МnO2 | |
Спирт (одноатомний) | CuO, нагрівання | Зміна кольору твердої речовини на темно-червоний («мідний»), поява нового запаху |
Гліцерол, глюкоза | Cu(OH)2, без нагрівання | Утворення синього розчину |
Фенол | Бромна вода | Знебарвлення бурого розчину й утворення білого осаду |
Водний розчин FeCl3 | Розчин забарвлюється у фіалковий колір | |
Альдегіди, метанова кислота, глюкоза | Амоніачний розчин Ag2O, нагрівання | Утворення «срібного дзеркала» |
Альдегіди, глюкоза | Cu(OH)2, нагрівання | Зміна кольору осаду на цегляно-червоний |
Етанова кислота, ацетат | Водний розчин FeCl3 | Поява темно-червоного забарвлення |
Крохмаль | Спиртовий розчин I2 | Поява темно-синього забарвлення |
Анілін | Бромна вода | Знебарвлення бурого розчину й утворення білого осаду |
Водний розчин хлорного вапна | Розчин забарвлюється у фіалковий колір | |
α-Амінокислота | Cu(OH)2 | Утворення синього розчину |
Білок | Cu(OH)2 | Утворення фіалкового розчину |
| HNO3(конц.) | Утворення нерозчинних речовин жовтого кольору |
Комментарии
Отправить комментарий