М-21 хімія 30.09.22
30.09.2022
Комбіноване заняття (2 год.)
Тема 8.3. Гідроліз солей. Гальванічний елемент.
Опрацювати: Хімія 11 клас (за посиланням «Підручники»), §§12, 13 с.65-79
Виконати (письмово):
1. Відповісти на запитання, що зустрічаються по ходу лекції.
2. У чому полягає суть гідролізу солі?
3. У наведеному переліку виберіть формули солей, що зазнають гідролізу: BaCl2, KNO3, HCOONH4, Al2(SO4)3, Na2SO3.
4. Складіть молекулярні та йонно-молекулярні рівняння гідролізу таких солей:
а) барій ацетату;
б) плюмбум нітрату.
5. Що таке гальванічний елемент?
6. Що робити з використаною батарейкою?
При вивченні властивостей органічних речовин ви дізналися, що за певних умов жири, вуглеводи, білки зазнають гідролізу, тобто взаємодіють з водою. Такі процеси відбуваються при нагріванні й наявності кислоти або лугу, а в живих організмах — за участю ферментів. Під час гідролізу жирів утворюються гліцерин і карбонові кислоти, сахароза за дії води перетворюється на глюкозу і фруктозу, а кінцевими продуктами гідролізу білків є амінокислоти:
білок →поліпептиди →дипептиди →амінокислоти.
Гідроліз солей відрізняється від гідролізу органічних речовин, оскільки відбувається в гідратованих йонах, що утворюються під час розчинення солі у воді.
У гідратних оболонках деяких йонів за дії катіона чи аніона солі ковалентний зв’язок у молекулі води Н–ОН руйнується. В одному випадку йон Н+, що утворюється при цьому, сполучається з аніоном солі, а йон ОН– надходить у розчин. В іншому випадку відбувається протилежне — йон ОН– з’єднується з катіоном солі, а в розчині з’являється йон Н+. Такою є суть гідролізу солей, унаслідок якого в розчинах виникає лужне або кисле середовище.
Залежно від особливостей гідролізу виокремлюють три типи солей (за їх походженням):
І тип ІІ тип IІІ тип
CH3COONa NН4Cl CH3COONН4
CH3COOH /NaОН NH4OH/ НCl CH3COOH/ NН4ОН
слабка сильна слабка сильна слабка слабка
кислота основа основа кислота кислота основа
Гідроліз солей І типу, утворених сильною основою і слабкою кислотою. Розглянемо взаємодію з водою натрій ацетату CH3COONa. Водний розчин цієї солі містить йони Na+ і CH3COO–. Частина ацетат-іонів (вони походять від слабкої кислоти) взаємодіє із молекулами води з утворенням молекул кислоти:
CH3COO– + Н–ОН ↔ CH3COOH + OH–.
Йони ОН–, що накопичуються в розчині натрій ацетату, забарвлюють індикатор у відповідний колір. Отже, середовище розчинів таких солей визначається сильним електролітом, від якого походить сіль.
Розчин солі, утвореної сильною основою і слабкою кислотою, має лужне середовище (значення рН > 7).
З молекулярного рівняння гідролізу натрій ацетату
CH3COONa + Н–ОН ↔ CH3COOH + NaOH
випливає, що гідроліз солі можна класифікувати як реакцію обміну між сіллю і водою.
Взаємодія натрій ацетату з водою є оборотною реакцією, оскільки серед реагентів і продуктів наявні слабкі електроліти — вода і оцтова кислота.
Гідроліз солей ІІ типу, утворених слабкою основою і сильною кислотою. До солей цього типу належить амоній хлорид NН4Cl. Розчин сполуки містить катіони NН4+ і аніони Cl–. Невелика частина йонів амонію (вони походять від
слабкої амонійної основи) взаємодіє з молекулами води, а в розчині з’являються йони Н+:
NН4+ + НО–Н ↔ NН4ОН + Н+.
Молекулярне рівняння гідролізу амоній хлориду:
NН4Cl + Н–ОН ↔ NН4ОН + НCl.
Отже, розчин солі, утвореної слабкою основою і сильною кислотою, має кисле середовище (значення рН < 7).
? У водному розчині якої солі — Na2S чи NН4NO3 — значення рН менше 7?
Гідроліз солей ІІІ типу, утворених слабкими основою і кислотою. Розглянемо гідроліз солі такого типу на прикладі амоній ацетату
CH3COONН4. Катіони NН4+ і аніони CH3COO– цієї солі походять від слабких електролітів, тому обидва йони реагують з молекулами води. Рівняння гідролізу цієї солі:
CH3COO– + NН4+ + Н–ОН ↔ CH3COOН + NН4ОН;
CH3COONН4 + Н–ОН ↔ CH3COOН + NН4ОН.
Водний розчин амоній ацетату має нейтральне середовище (рН = 7), оскільки ступінь дисоціації оцтової кислоти й амонійної основи дуже малий і майже однаковий.
Залежно від здатності до дисоціації слабких електролітів середовище водних розчинів солей, утворених слабкими основою і кислотою, може бути нейтральним, слабколужним або слабкокислим.
Із наведених прикладів взаємодії солей з водою випливає висновок:
гідроліз солі — реакція солі з водою, продуктами якої є сполука основного характеру і сполука кислотного характеру.
Відношення до води солей, утворених сильними основою і кислотою. Сполуки цього типу складаються з катіонів і аніонів, які не вступають у хімічну реакцію з водою. Тому солі NaCl, K2SO4, Ba(NO3)2, LiI та багато інших не зазнають гідролізу. Водні розчини цих солей нейтральні.
Гідроліз солей у ґрунті. Малі кількості деяких солей містяться в ґрунтовому розчині. Їх гідроліз незначною мірою впливає на рН ґрунту. Наприклад, солі Натрію та Калію, що походять від органічних кислот, сприяють створенню слабколужного середовища в ґрунтовому розчині, а сульфати Алюмінію та
Феруму дають свій внесок у підкислення ґрунтів.
ВИС
Гальванічний елемент — хімічне джерело електричного струму
Пристрої, які виробляють електричний струм завдяки перебігу в них окисно-відновних реакцій, називають хімічними джерелами струму.
До них належать гальванічні елементи. Головними їхніми складниками є активний метал, який виступає відновником, і деякі сполуки-окисники.
Гальванічний елемент є основою батарейки.
Інший вид хімічного джерела струму — акумулятор. Завдяки перебігу оборотної окисно-відновної реакції його можна багаторазово заряджати.
Вам відомі реакції, які називають окисно-відновними. Під час їх перебігу одні частинки (атоми, молекули, йони) втрачають електрони, а інші їх приєднують. До окисно-відновних реакцій належать, зокрема, реакції металів із солями.
Якщо занурити цинкову пластинку в розчин купрум(ІІ) сульфату, почнеться реакція
Zn + CuSO4 = Cu + ZnSO4.
Цинк поступово «розчинятиметься», а мідь осаджуватиметься на пластинці, а можливо, й осипатиметься з неї на дно посудини. Про такі реакції нерідко кажуть, що більш активний метал «витісняє» із солі менш активний.
Йонно-молекулярне рівняння цієї реакції:
Zn + Cu2+ = Cu + Zn2+.
Атоми Цинку виконують роль відновника, віддають електрони й перетворюються на катіони (Zn – 2e– → Zn2+). Йони Купруму — окисник; вони приєднують електрони й перетворюються на атоми (Cu2+ + 2e–→Cu).
?Який процес є окисненням, а який — відновленням?
Англійський хімік Фредерік Деніел (1790—1845) спробував «роз’єднати» обидва процеси — окиснення й відновлення. Він налив в одну посудину розчин цинк сульфату, занурив у нього цинкову пластинку, а іншу посудину заповнив розчином купрум(ІІ) сульфату і помістив у нього мідну пластинку. Потім учений з’єднав пластинки дротиною, до якої приєднав гальванометр, а в обидва розчини помістив зігнуту трубку («електролітний місток»), заповнену драглеподібною сумішшю, яка містила розчин електроліту — солі лужного елементу. Гальванометр зафіксував появу в дротині електричного струму: електрони від цинку рухалися до міді. Цинк «розчинявся» в розчині цинк сульфату; атоми металу перетворювалися на катіони Zn2+. Маса мідної пластинки зростала внаслідок перетворення йонів Cu2+, які були в розчині купрум(ІІ) сульфату, на атоми міді, які осаджувалися на пластинці.
Описаний пристрій отримав назву гальванічного елемента. У ньому енергія хімічного перетворення (екзотермічної окисно-відновної реакції) перетворювалася на електричну енергію. Гальванічний елемент Деніела виробляв постійний електричний струм; на цинковій пластинці (аноді) був негативний електричний заряд, а на мідній (катоді) — позитивний заряд.
Пристрої, які виробляють електричний струм унаслідок перебігу в них окисно-відновних реакцій, називають хімічними джерелами струму.
Електролітний місток не лише забезпечує електричний контакт між двома розчинами.
Під час роботи гальванічного елемента в розчині солі CuSO4 зменшується кількість катіонів Cu2+, а в розчині солі ZnSO4 збільшується кількість катіонів Zn2+. Цей місток підтримує електронейтральність розчинів, постачаючи катіони Na+ в розчин CuSO4 і аніони SO42– в розчин ZnSO4.
Зрозуміло, що використовувати елемент Деніела на практиці незручно. У ХІХ ст. було винайдено так звані сухі гальванічні елементи. Вони містять не розчини, а пастоподібні (вологі) суміші речовин. Найпоширенішим серед гальванічних елементів цього типу є манган-цинковий елемент, вперше виготовлений французьким інженером Жоржем Лекланше у 1865 р.
Існують хімічні джерела струму, які періодично заряджають від електричної мережі й використовують знову. Це акумулятори. Вони є в мобільних телефонах, ноутбуках, фотоапаратах, автомобілях.
Найпоширенішими є свинцеві, або кислотні, акумулятори. Їх робота ґрунтується на оборотній реакції розряджання-заряджання
PbO2 + Pb + 2H2SO4 ↔ 2PbSO4 + 2H2O.
Деякі хімічні джерела струму, вироблені у другій половині ХХ ст., містили сполуки Кадмію, Меркурію, кількох інших елементів, які є токсичними. Нині їх не випускають, а на сучасних батарейках можна побачити позначки «Cd — 0 %», «Hg — 0 %».
У зв’язку з інтенсивним застосуванням хімічних джерел струму набула актуальності проблема їх утилізації. В багатьох країнах, у тому числі в Україні, використані батарейки збирають; контейнери для них розміщують у супермаркетах, закладах освіти. На спеціалізованих підприємствах із батарейок вилучають цинк, деякі сполуки.
Комментарии
Отправить комментарий