ПМ-21 біологія 21.03.22
21.03.2022
Комбіноване заняття (2 год.)
Тема 4.4 Суть та біологічне
значення запліднення. Ембріогенез людини.
Опрацювати: Біологія 10
клас (за посиланням «Підручники»), с.252-262 , §§ 61-64, с.239-254
Виконати (письмово):
1) скласти біологічний словник
із термінів, виділених жирним шрифтом;
2) виконати завдання на
зіставлення.
Зіставте
запропоновані біологічні терміни та отримайте наукову назву процесів
запліднення.
1
Овуляція А Жіночі статеві
гормони
2
Зигота Е Запліднена яйцеклітина
3
Синкаріогамія З
Чоловічі статеві гормони
4
Гіалуронідаза І1
Утвір сперматозоонів з ферментами
5
Еякуляція І2 Статевий орган
для розвитку зародка
6
Гамони И Сім’явипорскування
7
Акросома Л Речовини гамет
для впливу на запліднення
8
Андрогени Р Злиття гаплоїдних ядер чоловічої й жіночої
гамет
9
Естрогени Т Фермент акросоми
для розщеплення оболонок яйця
10
Кросинговер Ф Вихід яйцеклітини
з яєчника
11
Матка Ц Обмін ділянками між гомологічними
хромосомами
12
Жовте тіло Я Утвір, що виникає в яєчнику після овуляції
ВІДПОВІДЬ:_________________________________________
ЗАПЛІДНЕННЯ – процес злиття чоловічої гамети з яйцеклітиною з утворенням диплоїдної
зиготи, яка дає початок новому організму.
Запліднення характеризується
значною різноманітністю різновидів. Так, у справжніх тварин розрізняють
зовнішнє й внутрішнє, у зелених рослин – одинарне та подвійне. За участю
чоловічих гамет у заплідненні розрізняють моно- і поліспермію.
Гамети
можуть різнитися будовою, що зумовлює різні способи статевого розмноження: ізогамія
(гамети обох організмів однакові за розмірами й рухливі), анізогамія
(гамети неоднакові за розмірами й рухливі), оогамія (яйцеклітина велика
нерухлива, чоловіча – дрібна й рухлива).
Під
час запліднення відбувається злиття яйцеклітини й сперматозоона і поєднання
лише двох ядер з гаплоїдними наборами хромосом. У результаті виникає зигота
– запліднена яйцеклітина з диплоїдним набором хромосом і новими комбінаціями
генів. Термін ввів німецький ботанік Е. Страсбургер (1844–1912).
Запліднення
є досить складною сукупністю різних процесів, у яких бере участь багато різних
речовин, наприклад статеві гормони (андрогени й естрогени) та гамони
(андрогамони й гіногамони). Гамони – це речовини, що виділяються
гаметами і впливають на запліднення.
Біологічне
значення запліднення
полягає в тому, що: 1) відбувається відновлення хромосомного набору,
притаманного даному виду; 2) забезпечується безперервність між поколіннями
організмів; 3) спостерігається збільшення спадкового різноманіття, оскільки
нащадки поєднують у собі ознаки як материнського, так і батьківського
організмів; 4) завдяки вибірковості запліднення й комбінаційній мінливості
забезпечується існування виду в часі.
Отже,
запліднення – це складний процес, сутність якого полягає в злитті гамет з
утворенням зиготи, а біологічним значенням є забезпечення різноманітності
особин.
Як
відбувається запліднення в людини? У кожного виду організмів є певні
особливості запліднення, але основні стадії подібні. У процесі запліднення
розрізняють 3 етапи: дистантну взаємодію та активація сперматозоонів, контактну
взаємодію й активізацію яйцеклітини та проникнення сперматозоона в яйцеклітину
з наступним злиттям ядер.
Запліднення
в людини внутрішнє, здійснюється шляхом моноспермії у верхній частині маткових
труб
жінки після овуляції – виходу овоцита з яєчника.
І
етап.
Дистантна взаємодія та активація сперматозоонів починаються із внутрішнього
осіменіння, що забезпечує потрапляння чоловічих гамет у жіночий організм.
Сперматозоони набувають здатності до запліднення лише після того, як проведуть
близько 7 год у статевих шляхах жінки. Їхня активація здійснюється секретами
залоз матки та андрогамонами, що утворюються багатьма чоловічими гаметами. У
сперматозоонів перебудовується глікокалікс, посилюється рухливість, змінюється
проникність для йонів тощо. Здатність до запліднення чоловічі гамети зберігають
упродовж 36 – 88 год.
ІІ
етап.
Контактна взаємодія й активізація яйцеклітини є стадією переходу жіночих гамет
від стану спокою до активного розвитку. Запліднення відбувається лише за певної
концентрації чоловічих гамет. Це пояснюється необхідністю наявності певної
кількості ферменту (гіалуронідази), що розщеплює фолікулярну оболонку овоцита.
Гамети зустрічаються у маткових трубах вже за кілька годин після статевого
акту. Лише один з близько 450 млн сперматозоонів може запліднити овоцит.
Проникнення сперматозоона в жіночу гамету крізь її оболонки відбувається таким
чином. Після рецепторної взаємодії з цитоплазми овоцита в місці дії ферментів
акросоми утворюється сприймальний горбик (акросомальна реакція), який захоплює
головку й шийку і втягує їх всередину разом із центріолями та спіральною
мітохондрією. Після проникнення вторинний овоцит змінює обмін речовин, втрачає
фолікулярну оболонку, й з кортикальних гранул формує оболонку запліднення
(кортикальна реакція).
ІІІ
етап.
Злиття гаплоїдних ядер обох клітин (синкаріогамія) супроводжується відновленням
диплоїдного набору хромосом. На цій стадії відбувається генетичне визначення
статі. Статеві клітини жінки мають 22А+X, а гамети чоловіків містять 22А+X або
22А+Y (де А – нестатеві хромосоми; X, Y – статеві хромосоми). Якщо під час
запліднення до яйцеклітини з 22А+X хромосомами потрапляє сперматозоон з 22А+X
хромосомами, то утворюється зародок жіночої статі, а якщо з 22А+Y хромосомами –
зародок чоловічої статі. Активація зиготи до поділу розпочинається вже через
кілька годин після запліднення. Воно продовжується впродовж кількох діб за
рахунок накопичених поживних речовин цитоплазми.
Отже,
основними стадіями запліднення є активація сперматозоонів, активація яйцеклітин
та їхнє злиття й злиття гаплоїдних ядер.
Які
причини порушення процесів запліднення в людини? У заплідненні беруть участь
гамети, що утворюються статевими залозами. До зниження функцій статевих залоз у
чоловіка й жінки можуть призводити шкідливі звички, операції й травми,
опромінення, хіміотерапія, запалення сечостатевої системи, різноманітні віруси
та захворювання, що передаються статевим шляхом (хламідіоз, гонорея, сифіліс,
трихомоніаз), порушення функцій ендокринної системи.
Стан
здоров’я жіночого організму – це основний чинник успішного запліднення.
Причинами порушення нормального стану жінки можуть бути: нерегулярний
менструальний цикл і відсутність овуляції, гормональні порушення, новоутворення,
особиста гігієна тощо. На запліднення чинить вплив й вік жінки. Найкращий
період для зачаття дитини – це 22 – 30 років. Жіноча репродуктивна система
працює менш активно після 35 років, знижується якість генетичного матеріалу
яйцеклітин, зростає кількість порушень функцій жіночих статевих органів.
Причиною порушень процесів запліднення може бути непрохідність маткових труб,
що виникає через запальні захворювання та утворення спайок. Медичний аборт
різко підвищує ризик виникнення запального процесу в трубах. Вискоблювання
порожнини матки під час видалення заплідненої яйцеклітини неминуче травмує і
місця з'єднання з нею маткових труб.
Гамети
людини мають обмежену тривалість життя і ще менш тривалий термін здатності до
запліднення. Так, у людини овоцит зберігає спроможність до запліднення лише
впродовж 24 год. Сперматозоони чоловіка в статевих шляхах жінки запліднювальну
здатність можуть втрачати вже через 48 год. Таким чином, здатність гамет до
запліднення залежить від умов середовища внутрішніх жіночих органів. Страх
відповідальності за дитину, хвилювання через невпевненість в успішному
виношуванні плоду також можуть перешкоджати заплідненню.
Отже,
причинами порушень процесів запліднення в людини можуть бути фізіологічні й
психологічні чинники.
У
чому біосоціальна сутність репродукції людини? Біологічними особливостями
репродукції людини є роздільностатевість з високим ступенем статевого диморфізму.
Крім різниці у репродуктивній системі та первинних статевих ознаках є
відмінності й у вторинних статевих ознаках і поведінці. У людському суспільстві
поширеними є соціальні погляди про гендерну рівність чоловічої й жіночої
статей. Гендер (англ. gender – стать, від лат. genus –
рід) – соціально-біологічна характеристика, через яку визначаються
поняття «чоловік» і «жінка», психосоціальна, соціокультурна роль чоловіка і
жінки як особистостей, на відміну від статі, що позначає біологічні відмінності.
Процес розмноження в людини пов’язаний з внутрішнім заплідненням (зачаттям). Це
біологічний механізм злиття сперматозоона з овоцитом, яким розпочинається
розвиток нового організму в тілі матері. Більш ніж у 98 % випадків під час
зачаття відбувається запліднення тільки однієї яйцеклітини, що зумовлює
розвиток одного плода. У 1,5 % випадків розвиваються двійні (близнята).
Приблизно в одному з 7500 випадків вагітності розвиваються трійні.
Здатність
до репродукції мають тільки біологічно зрілі індивіди. У людини статеве
дозрівання відбувається від 9 до 16 років у дівчат та від 11 до 18
років – у хлопців. Здатність до репродукції зберігається у жінок до
40 – 45 років, у чоловіків – до літнього віку, навіть упродовж усього
життя. У юнацькому віці завершується пубертатний період, тобто період
статевого дозрівання. Це означає здатність молодих людей до зачаття дитини без
шкоди для свого здоров'я, а для дівчини ще й здатність виносити і народити
здорову дитину. Статева зрілість – одна з найважливіших засад подружжя.
Проте статева зрілість – ще не показник соціальної готовності до шлюбу.
Зародок
людини розвивається в матці жінки під час вагітності впродовж
265 – 270 днів. Пологи в людини за нормальних умов відбуваються
наприкінці 40-го тижня вагітності (строкові, або своєчасні, пологи). Тривають
пологи у першороділей близько 18 – 20, у тих, що повторно народжують, –
12 – 14 год. Це біологічні особливості. Соціальним аспектом наприклад є
те, що жінкам у сучасному суспільстві надається декретна відпустка. В Україні
така відпустка з 30-го тижня вагітності терміном на 126 днів і виплатою
матеріальної допомоги по вагітності й пологам.
Отже,
РЕПРОДУКЦІЯ ЛЮДИНИ – біологічна здатність людини відтворювати собі
подібних, що відбувається із визначальним впливом соціальних умов.
Якими
є чинники ризику для репродуктивного здоров’я? Репродуктивне здоров’я –
це стан повного фізичного, психічного й соціального благополуччя, а не просто
відсутність захворювань, що стосуються репродуктивної системи, її функцій і
процесів. Це поняття багатопланове й застосовується не лише у біологічному, а й
соціальному аспектах. Так, розрізняють репродуктивне здоров’я підлітків, жінок,
чоловіків, молоді, нації та ін. Репродуктивне здоров’я, як і здоров’я в цілому,
визначається різними чинниками. По-перше, воно залежить від спадковості. Батьки
передали нам свої ознаки й властивості, зокрема й ті, що визначають
репродуктивне здоров’я. По-друге, репродуктивне здоров’я залежить від способу
життя, корисних і шкідливих звичок.
До
порушення репродуктивного здоров’я можуть призвести безвідповідальне ставлення
до себе, відсутність аналізу наслідків своїх дій, неправильне інформування про
способи й методи профілактики небажаної вагітності, про запобігання інфекціям,
що передаються статевим шляхом.
За
видом збудників захворювання, що передаються статевим шляхом (ЗПСШ),
поділяються на: вірусні (СНІД, генітальний герпес, гепатит В), бактеріальні
(сифіліс, гонорея, хламідіоз), протозойні (трихомоніаз, лямбліоз), грибкові
(кандидози), паразитарні (короста, лобковий педикульоз).
До
чинників ризику для репродуктивного здоров’я належать: а) несприятливий для
здоров’я спосіб життя (стрес, гіподинамія, нераціональне харчування); б)
шкідливі звички; в) несприятливі екологічні чинники середовища (забрудненість
довкілля, високий рівень радіації тощо); г) негативні чинники соціального
середовища (низький рівень життя, безробіття тощо); д) спадкові порушення; е)
недоступність медичних послуг і послуг з консультування. Планування та ретельна
підготовка майбутніх батьків до вагітності, здоровий спосіб життя, відмова від
шкідливих звичок сприяють нормальному перебігу вагітності та пологів,
народженню здорових дітей.
Отже,
турбота про своє здоров’я, у т. ч. і репродуктивне, мають стати нормою й
культурою поведінки кожної людини та суспільства в цілому.
Які
сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини? Репродуктивна
медицина – це галузь медицини, яка займається відновленням репродуктивного
здоров’я та вирішенням проблем народження дітей і планування сім’ї.
У
репродуктивній медицині використовуються знання генетики, гінекології,
кріобіології, цитології, молекулярної біології. Основною методикою
репродуктивної медицини є екстракорпоральне запліднення (ЕКЗ, «штучне
запліднення», «запліднення в пробірці»). Це методика, згідно з якою яйцеклітини
жінки запліднюються поза її організмом і через кілька діб вводяться в порожнину
матки з метою розвитку вагітності. Екстракорпоральне запліднення вперше в
історії людства було проведено в 1978 р. Засновником екстракорпорального
запліднення вважається Р. Едвардс, який був нагороджений у 2010 р. Нобелівською
премією з фізіології і медицини.
Репродуктивна
медицина інтенсивно розвивається. Розроблено новітні методики, спрямовані на
реалізацію репродуктивної функції пар, які не можуть зачати дитину природним
шляхом: а) ін'єкція сперматозоона в цитоплазму яйцеклітини; б) методика
донорства яйцеклітини; в) сурогатне материнство; г) методика заморожування
ембріонів; д) банк донорської сперми; е) методика стимульованих циклів та
ін.
На
початку 2017 р. репродуктологи клініки «Надія» виступили із заявою про
народження в Україні першої у світі дитини після застосування методики
пронуклеарного перенесення («дитини від трьох батьків»). Суть методу полягає в
тому, що пацієнтці вводять донорську яйцеклітину, з якої видалено власне ядро
та введені гаплоїдні ядра чоловіка й жінки, які стануть генетичними батьками
дитини. В результаті цієї маніпуляції було отримано «реконструйовану»
яйцеклітину, що мала генетичний набір ядерної ДНК від матері і батька і
цитоплазматичної ДНК від донора, тобто дитина має «трьох батьків». Зазначимо,
що досягнення українських спеціалістів у галузі репродуктивної медицини не
поступаються досягненням в інших країнах. Інститут репродуктивної медицини в
Києві – це вже міжнародний медичний центр з лікування як жіночого, так і
чоловічого безпліддя. Центр має власні відділення ембріології, репродуктології,
власний кріобанк.
Отже,
можливості сучасної репродуктивної медицини є дуже оптимістичними – завдяки
ефективним методикам лікарі здатні допомогти сім'ям реалізувати мрію про
материнство, виліковувати безпліддя і загалом сприяти поліпшенню
репродуктивного здоров’я нації.
ЕМБРІОГЕНЕЗ
ЛЮДИНИ
– розвиток організму людини від зиготи до народження. Він триває 40 тижнів, і
за цей час з однієї клітини виростає організм, який складається з мільярдів
спеціалізованих клітин.
Ембріогенез
людини під час вагітності поділяють на три періоди: передзародковий (1
тиждень), зародковий (перші 2 – 8 тижні) і плідний
(9 – 40 тижні).
Передзародковий
період
– це період від зиготи до формування імплантованого зародка. Після запліднення
зигота активно ділиться шляхом мітозу і переміщується по матковій трубі до
матки. Через три доби формується скупчення із 12 – 16 клітин, яке
називається морула (від лат. morula – ягідка шовковиці).
Поділи клітин продовжуються і через 5–6 діб після запліднення виникає стадія
(близько 100 клітин), всередині якої є порожнина. Тепер це одношарова
багатоклітинна стадія-бластула, яка у людини має назву бластоциста. Уся
сукупність мітотичних поділів зиготи, що завершуються утворенням бластоцисти,
називають дробленням. На 7-й день після запліднення бластоциста
занурюється в слизову оболонку матки й прикріплюється до неї (імплантація)
за допомогою виростів-ворсинок. Починається розвиток зародка.
Зародковий
період
– це період формування зародка, що триває від моменту імплантації до утворення
плоду. Потрапивши в матку, зародок починає швидко розвиватися. В процесі гаструляції
виникають три зародкові листки (ектодерма, мезодерма й ентодерма) й утворюються
зародкові оболонки. Далі розпочинається гісто- та органогенез –
утворення тканин та органів. У ньому виокремлюють фази нейруляції
(утворення осьового комплексу органів: нервова трубка, травна трубка, хорда) та
формування інших органів. На 16 – 18-й день у зародка, який не
більший за рисове зерно, вже є серце, зачатки вух, очей, рук, ніг, головного
мозку. Наприкінці зародкового періоду зародок уже має усі органи, притаманні
дорослій людині; його називають плодом.
Плідний
період
– це період розвитку плода, що триває з початку третього місяця до народження.
Розвивається плід у плодовому міхурі, що розміщений всередині матки й утворений
тканинами організму матері й зародковими оболонками. На 9-му тижні плід досягає
довжини 3,0 – 3,5 см і маси 4 г. Із 12-го тижня відбувається
скостеніння скелета, починають функціонувати м’язи, з 18–20-го тижня плід
починає рухатися, з 28-го тижня він здатний реагувати на звуки. На 9-му місяці
вагітності маса плоду досягає 3,2 – 3,8 кг, а довжина –
50 – 54 см. Таким чином, у плідному періоді відбуваються процеси
морфогенезу органів (удосконалення форми, прийняття нового вигляду
завдяки процесам ембріональної індукції, апоптозу, росту тощо). Отже,
основними етапами ембріонального розвитку людини є передзародковий, зародковий
та плідний періоди.
Як
відбувається взаємодія частин зародка, який розвивається? Спрямованість
ембріонального розвитку та появу різних клітин із однорідних вихідних
визначають різні чинники. Це цитоплазматичний розподіл жовткових включень,
надслабке ультрафіолетове випромінювання, міжклітинна комунікація, міграції
клітин, а також взаємодія частин зародка. Ембріональна індукція – явище
взаємодії між частинами зародка, завдяки чому одна із них визначає напрям
розвитку сусідньої. Ембріональна індукція сприяє збільшенню різноманітності
клітин і здійснюється за безпосереднього контакту клітин між собою.
Отже,
взаємодія частин зародка, що розвивається, забезпечує спрямованість розвитку.
Яке
значення зародкових оболонок в ембріогенезі людини? Зародкові оболонки
(позазародкові органи, провізорні органи) – тимчасові органи, що їх утворює
зародок під час ембріогенезу і які забезпечують його ріст і розвиток. До
позазародкових органів людини належать хоріон, амніон, плацента, алантоїс,
жовтковий мішок, пупковий канатик та ін. У людини жовтковий мішок бере
активну участь у живленні й диханні ембріона, але функціонує недовго – до 8-го
тижня, а потім зазнає зворотного розвитку. Амніон формує амніотичну
оболонку, що виробляє амніотичну рідину, яка створює необхідне для розвитку
зародка водне середовище. Окрім того, амніон забезпечує плід поживними
речовинами, виконує захисну функцію, амортизуючи можливі струси та удари,
попереджає потрапляння до плоду шкідливих агентів. Алантоїс є органом
живлення, газообміну та екскреції на перших етапах розвитку зародка, і на 2-му
місяці ембріогенезу алантоїс редукується. Хоріон, або ворсинкова
оболонка, проникає в слизову оболонку матки і разом з нею утворює плаценту. Плацента
(від лат. placenta – коржик) є особливим органом, який забезпечує плід
поживними речовинами і киснем, вбирає кінцеві продукти обміну, секретує
гормони, і слугує бар’єром для шкідливих речовин. Однією з найважливіших
функцій цього бар’єра є забезпечення імунологічного захисту. Однак крізь
плацентарний бар’єр легко проникають алкоголь, наркотичні речовини, нікотин і
багато ліків. Формування плаценти закінчується наприкінці 3-го місяця
вагітності. До важливих позазародкових органів людини належить також пупковий
канатик, який забезпечує ембріон поживними речовинами та киснем,
перешкоджає проникненню шкідливих речовин з плаценти до ембріона, виконуючи в
такий спосіб захисну функцію.
Отже,
в ембріональному розвитку людини важливу роль відіграють тимчасові провізорні
органи, які утворюються й функціонують у зародка і яких немає в дорослому
стані.
ПОСТЕМБРІОГЕНЕЗ
ЛЮДИНИ
– це розвиток від народження до смерті організму, який внаслідок біосоціальної
природи людини має особливості. Однією з основних подій постембріогенезу є
статеве дозрівання, за настанням якої у ньому виокремлюють три періоди:
передрепродуктивний, репродуктивний та післярепродуктивний.
Передрепродуктивний
період –
це період життя організму від народження до настання статевої зрілості.
Порівняно з тваринами статеве дозрівання людини відбувається доволі пізно, і
сам період відрізняється відносно більшою тривалістю, оскільки окрім
фізіологічного й фізичного розвитку відбуваються психічний розвиток й формування
ВНД, мислення, розумової діяльності та ін. Людина розумна – це вид з
найповільнішою зміною поколінь.
Репродуктивний
період
– це період статевої зрілості організму, що характеризується здатністю людини
до розмноження. У жінок цей період триває від 9 – 16 років до
45 – 50 років, у чоловіків від 11–18 років. Жіночий організм після
настання статевої зрілості здатний завагітніти кожного місяця, у той час як у
більшості тварин ця здатність з’являється у певний період розмноження. Але
більшість жінок не може народити більш ніж 6 – 11 дітей за все життя,
оскільки організм зношується від пологів. І ця потенційна плідність не
реалізовується в сучасному суспільстві. Важливою умовою статевої зрілості є
визначення кожною людиною своєї статевої соціалізації. Щоб стати дорослою
людиною, необхідно крім фізіологічної зрілості сформувати соціальні установки.
Окрім того, на репродукцію людини впливають і соціальні норми. Так, згідно із
законом молодим людям в Україні можна одружуватися з 18 років.
Післярепродуктивний
період
– це період, що характеризується втратою організму здатності до розмноження. В
організмі людини зменшуються вміст води, інтенсивність обміну речовин,
послаблюються життєві функції, зменшуються маса тіла та його розміри. На цьому
етапі відбувається старіння організму. Середня фактична тривалість життя людей
у розвинутих країнах становить 74 роки, а в країнах, що розвиваються, – 56
років. В Україні середня тривалість життя чоловіків становить 66,4 року, жінок
– 76,3 року. У Японії жінки доживають до 86,8 року, а чоловіки у Швейцарії до
81,3 року – це найкращі показники у світі. Верхньою видовою межею для людини
вважають 115 – 125 років.
Отже,
для людини як біосоціального виду характерні пізня статева зрілість, більша
тривалість передзародкового періоду, низька потенційна й реальна плідність,
найповільніша зміна поколінь, поява перехідного періоду між періодами статевої
зрілості та літнього віку.
Які
причини старіння людини? Старіння людини – процес закономірного
виникнення вікових змін, які поступово призводять до скорочення пристосувальних
можливостей організму. Ознаки старіння проявляються на всіх рівнях організації
живого організму. Так, у клітинах знижується активність ферментів, порушується
самовідновлення білків, нуклеїнових кислот тощо. Наука, що вивчає закономірності
старіння, називається геронтологією (від грець геронтос – старий, логос
– наука). Сучасну геронтологію заснував І. Мечников, а подальшого розвитку ця
наука набула в працях О. Богомольця, О. Нагорного, І. Шмальцгаузена, Обрі ді
Грея. Нині існує понад 300 гіпотез щодо причин старіння, серед яких
найцікавішими є: «енергетична» гіпотеза М. Рубнера (кожний вид має свій
енергетичний фонд, що витрачається протягом життя); «генетичні» гіпотези
(механізми старіння пов’язані зі зміною стану генетичного апарату клітини);
гіпотеза самоотруєння І. І. Мечникова (з віком в організмі
нагромаджуються продукти азотистого обміну, гниття, що спричиняє інтоксикацію);
«сполучнотканинна» гіпотеза О. О. Богомольця («людина має вік своєї
сполучної тканини»); нейрогенна теорія І. П. Павлова (старіння
визначається станом нервової системи); «білкова» гіпотеза
О. В. Нагорного (старіння – це результат згасаючого самооновлення
білків); гіпотеза мітотичного «ліміту» Л. Хейфліка (для клітин організмів
властивий обмежений мітотичний потенціал); «гіпоталамічна» гіпотеза
В. М. Дільмана (з віком змінюється активність гіпоталамуса, який є
вищим центром регуляції вегетативних функцій); адаптаційно-регуляторна гіпотеза
В. В. Фролькіса (відбувається мобілізація адаптивних механізмів,
наприклад посилення гліколізу, гіпертрофія і поліплоїдія клітин та ін.), теорія
накопичення мутацій П. Медавара (з віком частота мутацій, що залишається в
генофонді, збільшується), теломерна гіпотеза (у багатьох клітинах людини втрата
здатності до поділу пов'язана із втратою теломер на кінцях хромосом).
Отже,
старіння – це неминучий процес, але людина спроможна уповільнити природні
фізіологічні процеси старіння. Для цього потрібно регулярно займатися спортом,
раціонально харчуватися, уникати стресових ситуацій, відмовитися від шкідливих
звичок і чергувати активну діяльність з відпочинком.
Комментарии
Отправить комментарий