ПМ-19 Хімія
Виконану лабораторну роботу надіслати на електронну пошту
Роботу оформлювати за загальними правилами
на аркушах А4 (!). Кожен дослід записується
у таблицю (приклад
надається). Для перевірки надсилайте підписані якісні фото
лабораторної роботи. Неякісні фото перевіряти не буду.
29.05.2020
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА №1 (2 год)
ТЕМА: ДОБУВАННЯ
МЕТАНУ, ЕТИЛЕНУ І АЦЕТИЛЕНУ.
ВИВЧЕННЯ
ЇХ ВЛАСТИВОСТЕЙ
МЕТА: оволодіти
методиками добування в лабораторних умовах насичених і ненасичених вуглеводнів
і вивчити їх властивості.
ОБЛАДНАННЯ: пробірки,
штатив для пробірок, корок з газовідвідною трубкою, піпетки, скляні палички, нагрівальний
прилад, сірники.
РЕАКТИВИ: суміш із
однієї частини безводного ацетату натрію і двох частин натронного вапна, бромна вода, 0,5 % розчин калій перманганату, суміш з однієї
частини етилового спирту і трьох частин концентрованої сульфатної кислоти, кальцій
карбід, дистильована вода.
ХІД РОБОТИ:
Що робили
|
Що спостерігали
|
записати хід роботи (зверніть увагу, що дієслова
повинні відповідати на питання "Що зробили?", тобто: додали,
прилили…)
|
записати спостереження (для цього в інструкції до лабораторної роботи до кожного досліду
надано відео або фото експерименту)
|
Дослід 1. Добування метану та вивчення його властивостей
|
|
|
|
У суху пробірку з
газовідвідною трубкою насипали на 1/4 її об'єму суміш із однієї частини
безводного ацетату натрію і двох частин натронного вапна (суміш гідроксиду
натрію й гідроксиду кальцію). Пробірку закріпили на штативі, закрили корком
з газовідвідною трубкою, кінець якої занурили у пробірку із розчином бромної
води. Спочатку нагріли на полум'ї пальника всю пробірку із вихідною сумішшю,
а потім сильно нагріли її нижню частину.
Газ, який почав виділятися, пропустили через окремі пробірки із бромною водою і 0,5 %-ним
розчином калій перманганату.
На закінчення досліду газ на кінці газовідвідної трубки підпалили.
|
Виділився газ (метан).
Забарвлення цих розчинів не змінилось, що свідчить про нездатність
метану до реакцій окислення і приєднання брому за звичайних умов.
Чистий метан горить
блакитним некіптявим полум᾽ям. В нашому досліді червоний відтінок полум᾽я
зумовлений наявністю газоподібних органічних речовин – побічних продуктів
реакції.
|
Рівняння хімічної реакції:
CH3COONa + NaOH → CH4 + Na2CO3
CH4 + 2O2 → 2H2O + CO2
|
|
Висновок: метан в лабораторії
можна добути розкладом безводного ацетату натрію. Алкани хімічно інертні горючі
речовини.
|
|
Дослід 2. Добування етилену та вивчення його властивостей
|
|
|
|
У пробірку з
газовідвідною трубкою налили 5–6 мл заздалегідь приготовленої суміші з однієї
частини етилового спирту і трьох частин концентрованої сульфатної кислоти і
кинули кілька крупинок піску для рівномірного кипіння суміші. Пробірку закрили корком з газовідвідною
трубкою, закріпили на штативі і
обережно нагріли на полум'ї
пальника.
Газ, який почав виділятися, пропустили через окремі пробірки із бромною водою і 0,5 %-ним
розчином калій перманганату.
На закінчення досліду газ на кінці газовідвідної трубки підпалили.
|
Спостереження запишіть самостійно
|
Рівняння хімічної реакції:
CH3–CH2OH → СН2=СН2 + H2O
CH2=CH2 +
Br2 → CH2Br–CH2Br
3CH2=CH2 +
2KMnO4 + 4H2O → 3CH2OH–CH2OH
+ 2MnO2 + 2KOH
CH2=CH2 + 3O2 →
2CO2 + 2H2O
|
|
Висновок: алкени в лабораторії
можна добути реакцією внутрішньомолекулярної дегідратації відповідних спиртів
при температурі більшої за 170 оС з використанням концентрованої
сульфатної кислоти як водовіднімаючого агента. Алкени хімічно активні горючі речовини.
Знебарвлення бромної води і калій перманганату – якісні реакції на ненасичені
зв᾽язки.
|
|
Дослід 3. Добування ацетилену та вивчення його властивостей
|
|
|
|
В суху чисту пробірку помістили
маленький шматочок кальцій карбіду, додали кілька крапель води і закрили пробірку корком з газовідвідною
трубкою.
Газ, який почав виділятися, пропустили через окремі пробірки із бромною водою і 0,5 %-ним
розчином калій перманганату.
На закінчення досліду газ на кінці газовідвідної трубки підпалили.
|
Спостереження запишіть самостійно
|
Рівняння хімічної реакції:
запишіть самостійно
|
|
Висновок: запишіть самостійно
|
Сформулюйте загальний висновок.
Комментарии
Отправить комментарий